•       USUWANIE ZĘBÓW.

Istnieją różnorodne wskazania do usuwania zębów. Pomimo, że zadaniem współczesnego stomatologa jest dążenie do zachowania zębów naturalnych za pomocą wszystkich możliwych środków, zachodzi czasem konieczność usunięcia kilku z nich.
          Najpowszechniejszym powodem usuwania zębów jest bardzo silnie zaawansowana próchnica i martwica miazgi (przypadek, kiedy leczenie endodontyczne zęba zakończyłoby się niepowodzeniem). Zęby usuwamy również często ze wskazań ortodontycznych oraz w przypadku ich nieprawidłowym rozwoju.

ZĘBY ZATRZYMANE.

Jednym z powodów niewyrznięcia się zęba w łuku zębowym jest jego zatrzymanie. Ząb ulega zatrzymaniu, gdy droga jego wyrzynania jest zablokowana przez zęby sąsiednie, lub grubą pokrywę kostną a także nadmiar tkanek miękkich. Najczęściej zatrzymaniu ulegają trzecie zęby trzonowe górne i dolne (tzw. zęby mądrości = ósemki). Zatrzymaniu ulegają również często górne kły i dolne przedtrzonowce. Trzecie zęby trzonowe są najczęściej zatrzymane, ponieważ pojawiają się ostatnie i zwykle nie mają wystarczającej przestrzeni, w której mogą się wyrzynać.

UTRUDNIONE WYRZYNANIE SIĘ DOLNEGO ZĘBA MĄDROŚCI

Utrudnione wyrzynanie dolnych zębów ósmych obserwuje się najczęściej u osób pomiędzy 20 – 40 rokiem życia. Objawy kliniczne utrudnionego wyrzynania zależą w dużej mierze od cech anatomicznych tej przestrzeni.
         Charakterystyczne objawy zapalenia towarzyszące utrudnionemu wyrzynaniu dolnego zęba ósmego są następujące:

• bóle w okolicy wyrzynającego się zęba - mogą promieniować i występować samoistnie - cała okolica jest bolesna przy dotyku,
    • obrzęk i zaczerwienienie dziąsła pokrywającego całkowicie lub częściowo wyrzynający się ząb,
    • wydzielina ropna spod kapturka dziąsłowego,
    • szczękościsk,
    • powiększenie okolicznych zębów chłonnych,
    • utrudnione spożywanie pokarmów,
    • nieprzyjemny zapach z ust.

Poza tymi miejscowymi objawami utrudnionemu wyrzynaniu ósemek dolnych może towarzyszyć:

• podwyższona ciepłota ciała,
    • dreszcze,
    • bóle głowy,
    • ogólne rozbicie.

Uwaga: dwukrotne powtórzenie się takiego stanu jest wskazaniem do chirurgicznego usunięcia dolnego zęba mądrości.

RESEKCJA KORZENIA ZĘBA.

Resekcja korzenia zęba polega na odcięciu jego wierzchołka wraz z deltą kanalików niedostępnych w leczeniu endodontycznym (kanałowym) oraz na usunięciu zmian okołowierzchołkowych. Ten sposób leczenia chirurgicznego stwarza warunki do prawidłowej odbudowy tkanki kostnej w miejscu usuniętych zmian chorobowych i pozwala na przedłużenie zachowania zęba.
       Resekcje wykonuje się m.in. :

• w zębach ze zmianami okołowierzchołkowymi,
    • w zębach o niedrożnych kanałach korzeniowych, których nie można było wypełnić do wierzchołka w trakcie leczenia kanałowego,
    • w zębach z przetokami i zmianami okołowierzchołkowymi,
    • w zębach ze złamanym korzeniem, kiedy linia złamania przebiega w górnej części korzenia.

Ząb przed zabiegiem resekcji musi być przeleczony kanałowo (czyli miazga zęba musi być całkowicie usunięta, kanał prawidłowow poszerzony i wyjałowiony oraz wypełniony szczelnie na całej szerokości i długości.)

LECZENIE KANAŁOWE POD MIKROSKOPEM

BEZBOLESNE ZNIECZULENIE