Dlaczego usuwanie kamienia nazębnego jest tak ważne

• 26/03/2024

Usuwanie kamienia nazębnego jest jednym z najważniejszych działań profilaktycznych. Chroni przed licznymi chorobami przyzębia, poprawiając jednocześnie estetykę uśmiechu. Skaling może być przeprowadzany zarówno przez lekarza dentystę, jak i przez higienistki i higienistów stomatologicznych. W dzisiejszym artykule dowiesz się, na czym polega procedura i jak się do niej przygotować.

Czym jest i jak powstaje kamień nazębny?

Głównym zadaniem skalingu jest usunięcie nagromadzonej płytki nazębnej. Kamieniem nazębnym nazywamy osad, który stopniowo ulega procesom mineralizacji, za które odpowiada ślina i zawarte w niej sole mineralne. Twarda warstwa wymaga profesjonalnego czyszczenia i nie może być usunięta w czasie standardowego, codziennego szczotkowania zębów. Kamień najczęściej pojawia się w trudnodostępnych miejscach. Początkowo zauważamy go przeważnie w okolicy linii dziąseł. Przyjmuje wtedy formę charakterystycznej ciemnej obwódki, która z czasem zaczyna pokrywać coraz większą powierzchnię zębów. Warto pamiętać o tym, że może występować także pod dziąsłami, stanowiąc główną przyczynę stanów zapalnych i chorób przyzębia.

Kamień powstaje już kilkanaście godzin po umyciu zębów. Właśnie wtedy następuje krystalizacja nieusuniętej, miękkiej płytki nazębnej. Przyjmuje się, że jedną z najważniejszych przyczyn występowania kamienia nazębnego jest niewłaściwa higiena oraz zła technika szczotkowania. W zależności od ilości nagromadzonego osadu można przeprowadzić skaling lub piaskowanie, które dodatkowo zmniejsza widoczność przebarwień, powstałych w wyniku palenia papierosów oraz picia herbaty, kawy i czerwonego wina.

Czy usuwanie kamienia nazębnego boli?

Skaling przeprowadzany jest przy pomocy skalera ultradźwiękowego, który umożliwia skuteczne rozbijanie nagromadzonej płytki nazębnej. Prawidłowo przeprowadzane usuwanie kamienia nie powinno powodować bólu. Pacjenci często skarżą się jednak na dyskomfort, który może dodatkowo nasilić się w momencie czyszczenia szczególnie delikatnych miejsc. Regularne przeprowadzanie czyszczenia w gabinecie sprawia, że procedura trwa krócej i wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia dyskomfortu.

Przeciwwskazania do stosowania skalingu i piaskowania

Usuwanie kamienia nazębnego uchodzi za jeden z podstawowych zabiegów profilaktycznych, który znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy i chorób przyzębia. Wśród przeciwwskazań do stosowania urządzeń ultradźwiękowych wymienia się m.in. korzystanie z rozruszników starego typu, które nie są już powszechnie stosowane. Ze skalingu należy zrezygnować także w czasie choroby infekcyjnej oraz przeziębienia. Ostrożność powinni zachować ponadto pacjenci korzystający z implantów słuchowych oraz osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne. Zabiegu nie powinno przeprowadzać się również w pierwszym i trzecim trymestrze ciąży. Wizyty stomatologiczne mogą w tym czasie zwiększyć ryzyko poronienia oraz przedwczesnego porodu. Usuwanie kamienia jest natomiast w pełni bezpieczne w drugim trymestrze ciąży.

Ile trwa skaling?

Skaling polega na usunięciu twardej płytki nazębnej, chroniąc przed rozwoje zapalenia przyzębia. Zabieg trwa najczęściej około 30 minut.

Jak często można robić skaling?

W celach profilaktycznych zabieg powtarzany jest najczęściej co 6-12 miesięcy. Zalecenia zależą przede wszystkim od indywidualnych potrzeb pacjenta. Częstsza higienizacja ma najczęściej miejsce w przypadku pacjentów noszących aparaty ortodontyczne. Częstotliwość uzależniona jest także od pH śliny, techniki mycia zębów, rodzaju szczoteczki do zębów, diety oraz tempa osadzania się kamienia. W przypadku pacjentów cierpiących na stany zapalne oraz parodontozę zaleca się niekiedy powtarzanie skalingu co 3-miesiące.

Na czym polega usuwanie kamienia nazębnego?

Kamień nazębny tworzy się głównie z węglowodanów i bakterii, które z czasem ulegają procesom mineralizacji. W efekcie powstaje trudna do usunięcia, twarda warstwa płytki nazębnej. To właśnie ona odpowiada za rozwijanie się najpowszechniej występujących chorób jamy ustnej, w tym próchnicy oraz paradontozy. Warto pamiętać o tym, że choroby dziąseł często objawiają się krwawieniem oraz bolesnością. Leczenie dolegliwości obejmuje również regularną higienizację zębów oraz zmianę techniki mycia zębów. Płytka nazębna prowadzi także do powstawania nieestetycznych przebarwień oraz może skutkować występowaniem nieprzyjemnego zapachu z ust.

Samodzielne usunięcie kamienia nazębnego często okazuje się niemożliwe. W tym celu konieczne jest skorzystanie z pomocy dentysty. Zabieg skalingu przeprowadzisz w naszej przychodni dentystycznej. Pomożemy Ci w dokładnym wyczyszczeniu zębów. W naszym gabinecie nie tylko przeprowadzisz skaling, ale także piaskowanie i fluoryzację. Jeśli zależy Ci na kompleksowej trosce o wygląd uśmiechu, możesz zdecydować się dodatkowo na mikroabrazję szkliwa. Zabieg pozwala na usunięcie brązowych i białych przebarwień, które mogą być spowodowane długotrwałym odkładaniem się płytki nazębnej. Świetnie sprawdzi się przy tym po ściągnięciu aparatu ortodontycznego.

Ile kosztuje usuwanie kamienia nazębnego u dentysty?

Cena wizyty zależeć będzie od przeprowadzanych zabiegów. Skaling kosztuje 250 zł, podobnie jak zabieg piaskowania. Fluoryzacja kosztować będzie natomiast 200 zł. Jeśli zależy Ci na kompleksowej trosce o zdrowie jamy ustnej, najlepszym rozwiązaniem może okazać się wykupienie pakietu zabiegów obejmujących skaling, piaskowanie, fluoryzację oraz polerowanie zębów. Cena pakietu profilaktycznego waha się od 350 do 400 złotych, w zależności od wybranych zabiegów.

Kamień nazębny – czy można go uniknąć?

W codziennym życiu należy zadbać także o profilaktykę, która zmniejszy ilość kamienia nazębnego. Zatroszcz się przede wszystkim o prawidłową higienę jamy ustnej. W razie potrzeby skonsultuj technikę mycia ze specjalistami z naszej przychodni. Doświadczeni lekarze i higieniści pomogą Ci w dobraniu odpowiedniej szczoteczki i pasty do zębów. Podpowiedzą również, w jaki sposób myć zęby. Co więcej, podczas codziennego czyszczenia zadbaj o usuwanie resztek pokarmów z przestrzeni międzyzębowych, języka. Ważnym elementem rutyny powinno stać się ponadto płukanie jamy ustnej.

Jak wygląda usuwanie kamienia nazębnego u dentysty?

Zabieg usuwania kamienia nazębnego przeprowadzany jest najczęściej przy pomocy skalera ultradźwiękowego. Urządzenie przybliżone do powierzchni zęba i linii dziąseł powoduje kruszenie się i odpadanie osadu. W przypadku kamienia poddziąsłowego przeprowadzony może zostać także kiretaż, który polega na czyszczeniu kieszonek zębowych. W najbardziej zaawansowanych stanach paradontozy może dojść do konieczności dodatkowego nacinania dziąseł i czyszczenia w głębszych partii. Cała procedura przeprowadzana jest wtedy po podaniu znieczulenia miejscowego. Zabiegi te nie są jednak przeprowadzane w przypadku rutynowej profilaktyki zdrowia.

Często wraz ze skalingiem przeprowadzany jest dodatkowo zabieg piaskowania zębów. Przy pomocy piaskarki stomatolodzy usuwają niestatyczne przebarwienia i osady powstałe w wyniku picia kawy, herbaty oraz palenia papierosów. Piasek pozwala także na usunięcie płytki nazębnej z trudnodostępnych przestrzeni międzyzębowych i bruzd. Cała profilaktyka może zostać zakończona nałożeniem fluoru, który zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy. Zabieg zalecany jest w przypadku korzystania z niefluorowanej wody. Przeciwwskazaniem pozostaje fluoroza, objawiająca się występowaniem białych plamek na zębach.

Jak usunąć kamień nazębny samemu?

Usuwanie kamienia nazębnego powinno być przeprowadzane w gabinecie stomatologicznym. W codziennym życiu warto zadbać o profilaktykę i systematyczne usuwanie miękkiej płytki nazębnej. Podstawę higieny stanowi mycie zębów co najmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem. Sięgaj jednocześnie po pasty i płyny do płukania jamy ustnej ograniczające osadzanie się kamienia nazębnego. Pamiętaj przy tym o czyszczeniu przestrzeni międzyzębowych oraz właściwej technice szczotkowania. Zadbaj szczególnie o usuwanie płytki nazębnej z okolic linii dziąseł.

Usuwanie kamienia nazębnego w domu

Skutecznym sposobem może okazać się również wymiana tradycyjnej manualnej szczoteczki na elektryczne i soniczne urządzenia, które zapewniają dokładniejszą jakość czyszczenia. Warto stosować jednocześnie domowe płukanki i naturalne pasty do zębów na bazie ziół. Jednym ze skuteczniejszych sposobów może okazać się regularne płukanie ust szałwią, która może redukować mineralizację płytki nazębnej. Szczególną troskę o higienę powinny zachować przy tym osoby noszące aparat ortodontyczny, który może utrudnić usuwanie resztek pokarmów.

Skaling – rezultaty

Skaling dokładnie usuwa zmineralizowaną płytkę nazębną oraz osady, znacznie poprawiając wygląd uśmiechu. Pozwala odzyskać naturalny kolor szkliwa, skutecznie zmniejszając widoczność przebarwień, zwłaszcza tych powstałych w wyniku picia kawy, herbaty oraz czerwonego wina. Sprawdzi się także w przypadku osób palących papierosy. W czasie zabiegu usunięty zostanie kamień wraz z zalegającymi bakteriami, które odpowiadają za powstawanie próchnicy. Skaling pomoże ponadto w łagodzeniu oraz leczeniu stanów zapalnych dziąseł.

Serdecznie zapraszamy!