Sanacja jamy ustnej jako przygotowanie pacjenta do operacji lub zabiegu.

• 27/03/2024

Pacjenci często zgłaszają się do nas w celu uzyskania zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonania planowego zabiegu, czy operacji.
Sądzą, że to tylko formalność i zwykły “papierek”, który muszą dostarczyć lekarzowi prowadzącemu.

Nic bardziej mylnego…coraz więcej lekarzy wymaga takiego zaświadczenia od Pacjenta, a wszystko po to by wyeliminować ogniska zapalne w jamie ustnej.

Dlaczego pobycie się ognisk chorobowych jest takie ważne?

Ponieważ mogą one wywołać choroby, czy nawet wtórne zakażenia w innych narządach, zaostrzyć przebieg niektórych schorzeń lub doprowadzić do powikłań po zabiegowych.
Obecność kamienia nazębnego, pozostałości korzeni zębowych czy ubytków próchnicowych może być także przyczyną odrzucenia
przeszczepu, niepowodzenia poważnych operacji kardiologicznych, a nawet sepsy.
Najczęściej zaświadczenia zdrowiu jamy ustnej wymagają okuliści, chirurdzy, anestezjolodzy, kardiolodzy, transplantolodzy, onkolodzy oraz ginekolodzy.

Czym dokładnie jest sanacja jamy ustnej?

Pod terminem “sanacja jamy ustnej” kryje się kompleksowa ocena sytuacji w jamie ustnej i zwalczenie potencjalnych ognisk
zapalnych.
Lekarz dentysta przygotowujący pacjenta do zabiegu bezwzględnie musi zwalczyć wszelkie ogniska zakażenia zaczynając najczęściej od zdjęcia kamienia i instruktażu higieny: https://dentalcare32.pl/czym-sa-osad-nazebny-plytka-bakteryjna/.
W ramach sanacji leczy się dziąsła, zęby i śluzówkę oraz likwiduje różnego rodzaju ubytki, owrzodzenia czy wykonuje profilaktykę.

Właściwe leczenie zębów

Sporą część sanacji jamy ustnej zajmuje na pewno wyleczenie wszelkich ubytków próchnicowych: https://dentalcare32.pl/ostatni-dzwonek-na-wizyte-u-stomatologa-podstepna-prochnica/, a wymiana starych lub nieszczelnych plomb jest uzależniona od następujących czynników:
– jak duża jest już nieszczelność
– czy w obrębie nieszczelności pojawiła się próchnica, oraz
– jaki ogólny poziom higieny jamy ustnej lekarz dentysta zaobserwuje u Pacjenta.

Wśród zabiegów mogą pojawić się także uzupełnienia protetyczne, leczenie kanałowe oraz ekstrakcje zębów, które nie nadają się do leczenia.
Dylematem dla stomatologów pozostają zęby leczone kanałowo, gdyż część
lekarzy najczęściej transplantologów, czy nefrologów wymaga usunięcia wszystkich zębów leczonych endodontycznie.

Niezbędny pantomogram

W gabinecie Dental Care 32 zalecamy również wykonanie pantomogramu (zdjęcia wszystkich zębów) w celu wykluczenia ognisk zapalnych niewidocznych gołym okiem w jamie ustnej pacjenta.
Często dopiero po zrobieniu takiego zdjęcia na jaw wychodzą wszelkie nieprawidłowości i lekarz ma pełny obraz stanu zdrowia jamy ustnej, dzięki czemu jest w stanie trafnie i rzetelnie ocenić sytuację zdrowotną pacjenta.

Uwaga!
Jeśli nie jesteśmy pewni stanu zdrowia naszej jamy ustnej, należy wybrać się do stomatologa z wyprzedzeniem – wszelkie zabiegi w jej obrębie powinny być zakończone co najmniej 14 dni przed planowaną operacją.

Warto zatem być przewidującym i znajdować się pod stałą opieką stomatologa, ponieważ prawidłowo przeprowadzona sanacja jamy ustnej obniży ryzyko powikłań pooperacyjnych i skróci czas rekonwalescencji!