Próchnica zębów- co to jest, jak leczyć? Dlaczego usuwanie kamienia nazębnego jest tak ważne

• 31/03/2024

Próchnica bywa najczęstszym powodem zgłaszania się po pomoc do dentysty. Nadal jednak przez wiele osób jest bagatelizowana, przez co nierzadko do leczenia dochodzi już w zaawansowanym stadium. Warto zatem zapoznać się nieco bliżej ze zjawiskiem próchnicy, co pozwoli o wiele lepiej zatroszczyć się o profilaktykę. Dobrze byłoby poznać jej najczęstsze przyczyny, objawy oraz etapy. Przydatne będą też informacje o tym, jak nieleczona próchnica wpływa na ogólny stan zdrowia.

Przyczyny powstawania próchnicy

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale próchnica jest chorobą zakaźną. Za jej rozwój w sposób bezpośredni odpowiadają bakterie, zwłaszcza Lactobacillus acidophilus oraz Streptococcus mutans. Nie można jednak zbagatelizować faktu, że próchnica zębów u dorosłych powstaje na skutek nieodpowiednich nawyków. Za jedną z pośrednich przyczyn jej powstawania należy uznać dietę, która jest zbyt obfita w cukry proste. Do powstawania i rozwoju tej choroby dochodzi również na skutek nieodpowiedniej higieny jamy ustnej. Błędem jest jednak nie tylko za rzadkie mycie zębów, ale także niewystarczająco dokładne ich szczotkowanie. Rozwojowi próchnicy sprzyjają też brak nawyku nitkowania przestrzeni pomiędzy zębami oraz powierzchni języka. Na nim również znajdują się przecież chorobotwórcze bakterie oraz resztki jedzenia, których należałoby się pozbyć. Do powstawania próchnicy w znaczącym stopniu przyczyniają się też złe nawyki, takie jak palenie papierosów, picie dużych ilości kawy czy alkoholu.

Objawy próchnicy

Próchnica, w początkowym stadium, nie daje zazwyczaj charakterystycznych oraz dokuczliwych objawów. O wiele częściej wywołuje je już mocno zaawansowana próchnica u dorosłych, objawiająca się bólem, nierzadko nagłym i trudnym do zniesienia. Nie oznacza to jednak, że można bagatelizować symptomy, które mogą przemawiać za tym, że w jamie ustnej rozwija się właśnie próchnica. Czujność powinny wzbudzić przede wszystkim:

• nieprzyjemny zapach z ust, pomimo ich regularnego mycia
  • bolesne, obrzmiałe i zaczerwienione dziąsła
  • reaktywność zębów oraz dziąseł na gwałtowne zmiany temperatur
  • dyskomfort w trakcie przeżuwania pokarmów

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że próchnica może, choć nie zawsze musi być widoczna dla osoby, która nie posiada doświadczenia dentystycznego. Dlatego jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia w kwestii tego, że możesz cierpieć na próchnicę, rozważ skorzystanie z naszych profesjonalnych usług: https://dentalcare32.pl/kontakt/.

Zapobieganie, profilaktyka

Leczenie próchnicy nie należy do przyjemnych, a na dodatek wiąże się z kosztami. Dobrze byłoby zatem zminimalizować ryzyko jej powstania. Na szczęście, dzięki odpowiedniej profilaktyce można w skuteczny sposób zmniejszać prawdopodobieństwo rozwoju tej choroby. Przede wszystkim, kluczowa wydaje się być właściwa higiena jamy ustnej. Kluczem do sukcesu jest rzecz jasna systematyczność. Za absolutne minimum uważa się konieczność szczotkowania zębów dwa razy dziennie, przez co najmniej dwie minuty. Warto jednak robić to częściej, najlepiej po każdym posiłku. Trzeba mieć przy tym na uwadze to, żeby starannie dobrać szczoteczkę. Współczesny rynek oferuje wiele opcji, od zwykłych szczoteczek manualnych, przez szczoteczki elektryczne, aż po niezwykle popularne ostatnimi czasy szczoteczki soniczne. Jeśli chodzi o klasyczne szczoteczki manualne, nie mogą one absolutnie być zbyt twarde, zwłaszcza w przypadku bardzo wrażliwych dziąseł. Higiena jamy ustnej musi opierać się też o nitkowanie zębów, które powinno wejść w nawyk i towarzyszyć każdemu ich myciu. Do higieny języka należałoby zaś używać specjalnego czyścika bądź skrobaczki. W znaczącym stopniu pozwoli to na pozbycie się uciążliwego osadu, który ma tendencję do gromadzenia się właśnie na języku. Aby przeciwdziałać rozwojowi próchnicy zaleca się również systematyczne usuwanie kamienia nazębnego, czym zajmujemy się w gabinecie w ramach profilaktyki: https://dentalcare32.pl/uslugi/profilaktyka/

Etapy próchnicy

Warto mieć nie tylko świadomość tego, jak objawia się próchnica i jakie są jej najczęstsze przyczyny, ale również i tego, jakie etapy tej choroby można wyróżnić. Otóż próchnica w początkowej fazie manifestuje się zazwyczaj poprzez stosunkowo niewielką plamkę na zębie. Najczęściej plamka ta ma białawe zabarwienie i ciężko dostrzec ją podczas samoobserwacji. Zazwyczaj jej dostrzeżenie możliwe jest tylko i wyłącznie w gabinecie stomatologicznym. Sprawa zupełnie inaczej się prezentuje, gdy dochodzi do kolejnego etapu rozwoju próchnicy. Wówczas plamka na zębie zaczyna zmieniać swój kolor z białego na żółty lub brązowy. Z czasem może nawet przybrać odcień czerni. To, jak dokładnie rozwija się próchnica zależy jednak w pewnym stopniu od indywidualnego przypadku. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że do bardzo szybkiego rozwoju próchnicy dochodzi często u dzieci. Ma to w pewnym stopniu związek z tym, że spożywają one zazwyczaj sporo słodyczy, a na dodatek niezbyt dokładnie przykładają się do codziennej higieny jamy ustnej, choć rzecz jasna nie jest to regułą. Dla własnego komfortu psychofizycznego, wskazane będzie odbycie przynajmniej jednej konsultacji dentystycznej na pół roku, w trakcie której jama ustna zostanie zbadana. Jeśli okaże się, że występuje próchnica, lekarz określi jej stopień zaawansowania i zaleci odpowiednie leczenie.

Nieleczona próchnica

Raczej oczywiste dla większości osób jest to, że nieleczona próchnica zawsze będzie wiązała się z przykrymi konsekwencjami, które niestety nie zawsze będą możliwe do zwalczenia w taki sposób, jakby się tego chciało. Przede wszystkim, brak leczenia skutkuje bolesnością zęba oraz jego okolic, w tym dziąseł. Trzeba wspomnieć też o infekcji, która może zacząć toczyć się we wnętrzu zęba, prowadząc z czasem do jego próchnicy. W skrajnych przypadkach, może dojść nawet do ogólnego zakażenia całego organizmu. Zaawansowana próchnica, która nie była leczona przez dłuższy czas nierzadko skutkuje utratą zęba, a co za tym idzie, koniecznością wstawienia implantu. Jakby tego było mało, zwlekanie z leczeniem dentystycznym w przypadku próchnicy nierzadko wiąże się też z pojawieniem się stanu zapalnego dziąseł, który może objawiać się przede wszystkim bolesnością oraz ich zaczerwienieniem.

Próchnica zębów a choroby

Warto byłoby też przyjrzeć się związkom próchnicy z chorobami, bo niestety, ale kondycja zębów mocno wpływa na ogólny stan zdrowia człowieka. Wśród licznych powikłań nieleczonej w porę próchnicy, należy wyróżnić przede wszystkim:

• kłębuszkowe zapalenie nerek
  • stan zapalny wsierdzia
  • stany zapalne zatok
  • problemy związane z funkcjonowaniem stawów

Jakby tego było mało, udowodniono, że nieleczona próchnica w znaczącym stopniu zwiększa ryzyko pojawienia się groźnej dla zdrowia cukrzycy typu drugiego. Ponadto, zły stan zdrowia jamy ustnej niekorzystnie wpływa też na samo leczenie cukrzycy. Warto byłoby też nadmienić, iż próchnica zębów jest niezwykle niebezpieczna dla kobiet w ciąży. Jak wiadomo, jest to choroba zakaźna, a więc może spowodować powikłania u dziecka.

Ile kosztuje leczenie próchnicy?

Na pytanie o to, ile kosztuje leczenie próchnicy nie da się udzielić prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele zależy bowiem od stopnia zaawansowania problemu. W pełni zrozumiałe jest to, że zaniedbana i długotrwale ignorowana próchnica będzie wymagała podjęcia bardziej skomplikowanego leczenia niż w przypadku próchnicy w fazie początkowej. Jeśli próchnica jest niewielka, być może obejdzie się nawet bez znieczulenia, a więc można będzie uniknąć dodatkowych kosztów. Cena leczenia stomatologicznego próchnicy zależy też od tego, jaki rodzaj wypełnienia zostanie zastosowany. Poza tym, w niektórych przypadkach niezbędne może być wykonane zdjęcia RTG zęba, który ma zostać poddany leczeniu. To również ma wpływ na finalną cenę leczenia w gabinecie stomatologicznym. Jeżeli chcesz poddać się leczeniu w komfortowych warunkach, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty: https://dentalcare32.pl/uslugi/stomatologia-zachowawcza/. Indywidualne podejście do każdego przypadku umożliwia skuteczną współpracę na linii dentysta-Pacjent.

Ile trwa leczenie próchnicy?

Leczenie próchnicy, a właściwie czas jego trwania, zależy w dużym stopniu od stopnia zaawansowania choroby. Jeżeli ubytek jest niewielki, w zdecydowanej większości przypadków wystarczy kilkadziesiąt minut, aby założyć wypełnienie. Jeśli jednak powstał ubytek sporych rozmiarów, leczenie potrwa odpowiednio dłużej. Wielu Pacjentów może również zastanawiać się nad tym, jak długo zajmie im wyleczenie wszystkich swoich zębów. To także jest kwestia bardzo indywidualna. Osobom, które systematycznie, przynajmniej raz na pół roku odwiedzają dentystę, może wystarczyć już jedna wizyta terapeutyczna u stomatologa. Jeżeli jednak przez długi czas unikało się wizyty u lekarza dentysty, koniecznych może być kilka, albo i kilkanaście wizyt. Dobra wiadomość jest taka, że w wielu przypadkach leczenie dentystyczne można rozłożyć na raty, dzięki czemu większość osób czuje się bardziej komfortowo.

Serdecznie zapraszamy!

Zaplanuj wizytę